2-faktor

Helse Vest tilbyr en 2-faktor autentiseringsløsning for sikker pålogging. Denne kan benyttes når en logger på MinGat hjemmefra for ansatte i Helse Vest, eller tas i bruk på Sharepoint-områder for eksterne som ikke er ansatt i Helse Vest.

Velg hvilken løsning du ønsker å ta i bruk:


 

Øker sikkerheten for pålogging for eksterne

Helse Vest øker sikkerheten på pålogging for eksterne brukere til våre samhandlingsområder ved å flytte disse 22. juni 2017. Dette er lignende løsninger som du bruker i nettbank/MinID. Helse Vest sine brukere er kjent med løsningen blant annet for pålogging til MinGat.

Med den nye løsningen vil en i tillegg til brukernavn og passord også ha behov for en andre autentisering. Det kan være via SMS, en kode fra en mobilapplikasjon (RSA SecurID), eller via en egen kodebrikke bruker kan få utlevert.
 
Siden det tar tid med håndtering av søknad og sending av kodebrikke i posten er det anbefalt og foretrukket at brukere benytter app eller SMS for engangskoder.

For å komme i gang med 2-faktor se avsnittet under. Dersom du har problemer med å få tilgang, har kundesenteret til Helse Vest IKT døgnåpent. Ta kontakt på 55 97 65 40 eller send en epost

Dette trenger du å vite om 2-faktorløsningen i Helse Vest

Hva er en 2-faktor sikkerhetsløsning?

I autentisering (pålogging) finnes det tre metoder, disse er noe man vet, noe man er og noe man har. For eksempel passord, fingeravtrykk og adgangskort. 2-faktor autentisering, også kalt sterk autentisering, benyttes når to av disse metodene benyttes i kombinasjon. Et eksempel er Bank ID, der benyttes brukernavn og passord (noe man vet) og kode i fra kodebrikken (noe man har).

Hvorfor trenger vi 2-faktor?

Det er for å øke sikkerheten og sørge for at uvedkommende ikke får tilgang på informasjon de ikke skal ha tilgang til. I tillegg vil 2-faktor gi oss en mulighet til å gjøre mer innhold tilgjengelig utenfor Helse Vest sitt nettverk på en sikker måte.

Vil 2-faktor løsningen erstatte smartkort for pålogging?

Nei, 2-faktor er et tillegg til smartkort, og skal brukes når en logger på enheter en eier selv, for eksempel fra et nettbrett eller en hjemme pc. Man vil heller ikke nå de samme tjenestene som ved bruk av smartkort på en Helse Vest-PC

Kan jeg har flere tokens?

I utgangspunktet nei, meningen er at hver enkelt bruker kun skal ha ett token.

Hva er forventet leveringstid for de ulike tokentypene?

Kodebrikke på mobil og SMS-token: samme dag eller påfølgende virkedag.

Fysisk kodebrikke må klargjøres før den sendes ut. Det tar ca 1 uke før du mottar kodebrikken hjem i posten. 

Sharepointområder som benytter seg av 2-faktorløsning

Samhandling.helse-vest.no

Styringsportalen.helse-vest.no

Prosjekt.helse-vest.no